


The survey method was used to collect data.

The subjects of this study were 400 Form 2 and Form 4 students from two secondary schools in Shah Alam and Kuala Lumpur. Abstract: The purpose of this study was to find out the relationship between mastery in Jawi and the students' achievement and interest in Islamic education. Dapatan juga dapat menunjukkan sama ada pelajar itu berada dalam kategori lemah, sederhana atau baik dalam penguasaan Jawi, minat mereka terhadap Pendidikan Islam adalah rendah. (ii) Terdapat hubungan yang signifikan antara penguasaan Jawi dan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Islam. Dapatan kajian mendapati bahawa: (i) Penguasaan pelajar dalam Jawi adalah lemah terutama dalam aspek-aspek yang diuji. Alat kajian yang digunakan ialah: (i) Ujian penguasaan Jawi yang menguji kemahiran menulis dan mengeja Jawi, ujian menjawab soalan aneka pilihan, ujian kemahiran menulis soalan esei dan ujian menulis ayat al-Quran, (ii) Soal selidik, iaitu tentang latar belakang pelajar, minat pelajar terhadap Pendidikan Islam, pencapaian pelajar dalam peperiksaan Pendidikan Islam, cara pelajar belajar Pendidikan Islam dan cara guru mengajar Pendidikan Islam. Kaedah penyelidikan ''survey'' digunakan untuk mengumpul data. Subjek kajian seramai 400 orang pelajar Tingkatan 2 dan Tingkatan 4 daripada dua buah sekolah menengah di Shah Alam dan Kuala Lumpur. Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara penguasaan Jawi dengan pencapaian dan minat pelajar dalam Pendidikan Islam.
